2021-10-19 00:00
A CEVT, a Geely Family innovációs központja, az SKF és a Luleåi Műszaki Egyetem együttműködik egy izgalmas új kutatási projektben, amely azt kutatja, hogy a vízbázisú kenőanyagok hogyan javíthatják az elektromos járművek amúgy is magas hatékonyságát.
A kenés a hatékony forgás egyik legfontosabb eleme. Az elektromos és környezetbarát járművek jövőbeni igényének növekedésével minden kulcsfontosságú elemnek a lehető leghatékonyabbnak és környezetbarátabbnak kell lennie. Manapság olyan vízbázisú kenőanyagokat fejlesztenek ki, amelyek potenciálisan használhatók az elektromos hajtáslánc hatékonyságára. A vízbázisú kenőanyag fő előnyei a súrlódási veszteségek lényeges csökkenése és a jobb hőmérsékleti tulajdonságok a hagyományos olajokhoz képest, ugyanakkor nem befolyásolhatják az erőátviteli alkatrészek, például a csapágyak és a fogaskerekek élettartamát.
A fejlesztések betakarítása és a kihívások kezelése érdekében a Svéd Energiaügynökség nemrégiben a CEVT forrásait biztosította, hogy közös projektet vezessenek az SKF-fel és a Luleåi Műszaki Egyetemmel együtt annak feltárására, hogy a vízbázisú kenőanyagok hogyan javíthatják az elektromos járművek amúgy is magas hatékonyságát.
Az SKF az 1920 -as évektől szállított alkatrészeket és rendszereket az autóipar számára, és ma a világ járműgyártóinak nagy részét szállít. Az SKF továbbra is fejleszti a technológiáit ezen a területen.
„A jövő elektromos járművei új követelményeket támasztanak az anyagokkal és a technológiákkal szemben. Ennek az együttműködésnek köszönhetően bővítjük ismereteinket a vízbázisú kenőanyagokról, és nagyszerű betekintést nyújtunk a fenntartható járművek jövőbeli igényeibe ”-mondja Gregory Zimmerman, az SKF elektromos járművek termékcsalád-igazgatója.
Az új kutatási projekt neve: Longer Driving Range by Efficient Transmission. A projekt a csapágyak vízbázisú kenésének, a fogaskerekekre gyakorolt tribológiai hatásoknak és a vízalapú kenőanyagok használatának sebességváltási követelményeinek jobb megértésére összpontosít.
"A Svéd Energiaügynökség ezen támogatásával fontos lépéseket tehetünk majd a vízalapú kenés megvalósítása érdekében a jövőbeli sebességváltókban. A projekt győzelem, győzelem, győzelem, amely elmélyíti ismereteinket a sebességváltók rendszer szintű tervezéséről vízbázisú kenőanyagok használata. Kiterjeszti együttműködésünket a Luleåi Műszaki Egyetem tribológia területén szerzett tudományos szakértőivel, és az SKF-lel való partnerség révén biztosítjuk a tudásunkat a sebességváltóink egyik legkritikusabb területén. Erős projektfelállást sikerült kialakítanunk! Szükségünk van a beszállító szakértelmére, és a beszállítóknak szükségünk van a rendszerszintű know-how-ra a vízbázisú kenéshez. Ez igaz a tényleges kenőanyagok szállítóira is, akik mostantól erős fejlesztési partnereink lesznek ” - mondja Tommy Brandt.
„Bízunk benne, hogy folytathatjuk a vízbázisú kenőanyagokkal kapcsolatos munkánkat, mivel ez a módja annak, hogy csökkentsük a fosszilis eredetű olajok használatát. Nagyon izgalmas elkezdeni a tribológiai rendszer optimalizálását egy teljesen új típusú kenőanyaghoz. Az olajkenőanyagokat több mint száz év alatt fejlesztették ki. Most meg kell tanulnunk, hogyan kell kiválasztani a felületeket és az anyagokat, hogy ennek a kenőanyagnak is maximális teljesítménye legyen. Ez a projekt tökéletesen megfelel a Luleåi Műszaki Egyetem kutatási stratégiájának. A Creaternity kutatási platform része lesz, amelynek célja a fenntartható és körkörös mérnöki megoldások megtalálása ” - mondja Roland Larsson, a Luleåi Műszaki Egyetem professzora és tudományos vezetője.
A projekt 6,2 MSEK támogatásban részesült ebben a projektben. A projekt hamarosan elindul, írja az SKF.